hat gondolkodó kalap
A problémamegoldás, konstruktív vitatkozás, egy új, számomra teljesen ismeretlen módját ismerhettem meg a hat gondolkodó kalap módszerének leírásában. Az én olvasatomban a lényeg, hogy az ember egyszerre egy oldalról szemlél egy problémát, illetve mindenki, aki társ ebben a döntésre jutási folyamatban egyszerre szemlél ugyanazon oldalról egy felvetést és egyszerre vált a szemléletmódok között.
Véleményem szerint ez egy rendkívül eredeti ötlet, bár biztos vagyok benne, hogy gyakorlást igényel, hiszen alapvetően nem választjuk el magunkban az érzelmeinket az észérveinktől, csak van, aki inkább egyikre van, aki inkább a másikra fogékony. Ezzel együtt nagyon konstruktív, hatékony ötletnek tartom és nem csak problémamegoldó módszernek, de személyiségfejlesztő „játéknak” is megállja a helyét, hiszen egy ilyen technikával olyan oldalát is nézhetünk dolgoknak, amik amúgy elkerülnék figyelmünket. Nyitottságot, elfogadást és empátiát tanulhatunk belőle véleményem szerint.
Éppen ezért a pedagógiában igen eredményesen lehetne szerintem alkalmazni, minden olyan jellegű órán és témában, ami vitára bocsátható dolog. Hiszen mint olvashattuk a 2x2 nem vitakérdés. El tudom képzelni dráma, osztályfőnöki, történelem, magyar és egyéb humán jellegű órákon egy-egy téma, problémakör feldolgozásánál, továbbá osztályon belüli konfliktus megoldási módszereként.