Reflexió Mrázik Júlianna: Médiumpedagógia – A médiumok alkalmazása az oktatásban című írására
Az írás az oktatás különböző szintjein használható/használatos médiapedagógiai eszközöket veszi sorra. Jelen felsorolásból a merőben új ám majd' minden eszközt alkalmazó és egybeolvasztó digitálistábla és az ezzel jól alkalmazható digitális tananyagok hiányoznak. Meg kell említeni azonban, hogy ezek tárháza rendkívül széles és változatos mind formában mind minőségben.
Az eszközök bemutatását tekintve elsősorban a használatuk, működésük, jellemzőik kerültek előtérbe. Néhol megjelenik pedagógiai hasznuk is. Úgy gondolom hasznos és egyben nagyon érdekes is lehetne erről bővebben olvasni. (főként nekünk pedagógia szakos hallgatóknak) Arra gondolok itt, hogy melyik eszközt mikor, hol, hogyan érdemes használni. Mi a legcélravezetőbb eszköz és hozzá kapcsolódó tanítási módszer az egyes korosztályok, iskolatípusok, tantárgyak vonatkozásában, illetve a hátrányok megemlítése is tanulságos lehet; mi az amit nem célszerű alkalmazni bizonyos tanítási célok elérése érdekében.
A hangsúlyeltolódás a TV nézéstől az internethasználat felé tagadhatatlan, így tehát érdekes lehet megvizsgálni a TV nézés hatásai, szokásai, társadalmi szabályszerűségei mellett a szabadidő eltöltés már nem is annyira új dimenzióját az internetezést. Éppen ezért ha az írás közbe jegyzett feladatokon elgondolkodom, akkor a tanári kompetenciák tárházát is ebbe az irányba bővíteném. Úgy látom, hogy egy interaktív tanórát koordináló tanár/tanító/oktató elengedhetetlen kompetenciája kell legyen a kritikai gondolkodás és annak átadása. Ma talán az elsőszámú feladat a tanár részéről, hogy a bármikor, könnyedén leszívható/zúduló információtömegből igényesen szűrni megtanítsa diákját. Másrészről a tanárnak úsznia kell az áramlattal melyben a tanuló otthonosan érzi magát és szívesen mozog. A mai iskola tanárának el kell fogadnia, ismerni kell, sőt muszáj kutatnia diákjai érdeklődési körét, szabadidő eltöltési módját, hogy aztán ezt eredményesen az oktatás/tanítás/nevelés szolgálatába állítsa.
Nyomtatottan: Mrázik Júlianna (2006)Médiumpedagógia-A médiumok alkalmazása az oktatásban. In: Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez. Szerk:Bárdossy Ildikó, Forray R. Katalin, Kéri Katalin, Pécs, PTE BTK Neveléstudományi Intézet